Low Carbs High Fat

30 kg på 6 veckor gick jag ner.
Från 0,108 ton till 78kg, på 42 dagar (1,857142857 kg om dagen).
Med en diet som NASA designat och som används på överviktsenheter rut om i Sverige. Urtrist, självdestruktivt, osunt och FARLIGT!

Självförvållad nazist-svält för att bli smal. Och när jag inte lyckades blev jag ännu mer deprimerad.

Det här va två år sen och först nu inser jag hur puckat det är.
Missförstå mig inte! Jag ser inte ner eller föraktar dom som använder "drick-smaklös-milkshake-och-pissa-ut-din-övervikt"-metoden men tänk på att:

1. Du är fortfarande du ÄVEN om du går ner till din "mål"-vikt.
Visst blir din spegelbild mindre men HJÄRNAN är fortfarande du.
2. Att inte äta med andra är att ta bort de viktigaste händelserna varje dag. De som gör att du känner dig delaktig med oss andra.
3. Du är vad du äter stämmer. Dricker du bara en bister sörja blir du urvattnad som människa och bister i sinnet.
4. Det kostar mer än det smakar, eller hur? Är det värt det? Har du verkligen testat ALLT eller är det här den mest tillgängliga "lätta" vägen? Latmask!
5. När man svälter sig själv vilket man gör oavsett hur man BANTAR tömmer man kroppen på hormoner. Man tappar suget, blir olyckig, fattar osunda och onyktra beslut, kan bli självmordsbenägen - men framför allt; var är din självrespekt?
Att tvinga någon till svält är ett brott mot dom männskliga rättighetera - du begår alltså ett fundamentalt brott när du svälter dig själv. Varför straffar du dig själv?

Så här är det - no bullshit!

Du är en människa, eller hur? Du ser ut som en, går som en och beter dig som en.
Varför äter du som om du vore en kossa? Hö - du äter hö!
Människan är en köttätande apa. Våra tarmar innehåller 8 kg bakterier med ett syfte; att bryta ner kött. Du är ett varmblodigt däggdjur och ska äta som ett.
Kossor har fyra magar och idislar ändå! Deras tarmflora klarar av gräs. Din mage och tarmar kan inte bryta ner hö (vete, havre, råg och allt annat gräs/hö).
Så i ren desperation löper hormonerna amok och insulinet säger åt kroppen att lagra fett. LAGRA FETT!!! Varför det?

En bil går bäst på bensin. En stereo går bäst på el. Ska katter dricka cola? Eller vargen äta geléhallon?
Näh.
Du tillhör samma grupp - jägare. I brist på vassa klor och rakbladständer håller sig människan i stor flock, kan springa fort och göra smarta fällor och vapen.
Använd hjärnan - den är ditt viktigaste organ - och drivs av fett. Animaliskt fett för att vara precis.

Tanken att det lilla barnet efter modersmjölken ska glufsa i sig muskler från döda djur och då och då någon frukt skrämmer många. "inte är väl lilla bebisen ett rovdjur?" - jo, en liten egocentrerad, argsint och blodtörstig människovalp.
Det ligger i våra gener och att flytta till stan ändrar inte det.
Vi kan behärska oss tack vare vår hjärna - men det fjättrade djuret sliter sig då och då. Fotbollsmatcher, gräl som urartar, sexdriften som är starkare än moral ibland, drogerna och sömnbristen.
Djuriskt och inte alls onaturligt. Vi bör bli kompisar med apan och förstå den.
Men innan vi låter håret växa och biter varandra i lustens hetta ska vi fodra djuret med rätt föda. Kött och fett - inget socker eller stärkelse i denna kropp.
Visst, man kan synda - men effekten märks bättre om du gör det sällan.
Om du bodde på en solig strand skulle du inte uppskatta semestern, tro mig.
Wienderbrödet är godare om det går någon månad eller två mellan tuggorna.

Så - vad ska en människa äta?
I 500 000 år sprang vi runt och slog ihjäl djur och åt upp dom.
Tack vare det är vi där vi är idag. Du sitter och läser det här tack vare Groog och hans polare som stenade ett par tusen gnuer för 100 000 år sen.
Tack Groog - we owe you BIG TIME.
Groog, om han föddes idag skulle se ut som vilken annan snorunge som helst.
Han skulle kunna bli raketforskare han med eftersom du, han och jag har samma förutsättningar. Så jägar- & samlar Groog&co grävde mest troligt stora gropar, täckte över dom, byggde fällor och var skickliga djurmördare. För han och hans kumpaner vara precis lika lata som vi. Dom hade överflöd och levde på många sätt ett bättre liv än vad vi gör idag. Inga deadlines, obetalda studielån, cancer eller tandproblem. Du läste rätt. Inget djur som äter det dom ska äta dör i cancer eller fetmarelaterade sjukdomar. Fråga en veterinär som kan djur. Läkare kan behandla sjukdom och symptom, men sällan människor.
Vi ljuger ju också när vi går till doktorn (som inte har någon utbildning om nutrition); - Snälla doktorn, jag är tjock och vill bli smal. Och doktorn svarar: - jag kan skriva ut piller mot det. Hur skulle läkarn reagea om du sa såhär: Snälla doktorn, jag äter c:a 50 sockerbitar om dan och är tjock, jag vill bli smal.

Sluta äta socker! Och stärkelse. Båda är KOLHYDRATER och vår kropp ställer in sig på att göra fett och lagra det när vi äter kolhydrater. Du blir tjock och får diabetes - för att insulinet är felbalancerat på grund av kolhydraterna. Vad gör du? Äter sockerfritt? Aspartam och sucralos? Kroppen tror att det är socker, skapar fett och lagrar det. Nähä - du tar light-produkterna istället, ok. Hur gör man någonting "light"? Man tar bort hälften och tillsätter vatten. Men för att det inte ska skvalpa omkring i plastbyttan tilsätter man stärkelse, och för att vi ska tycka om det; socker/smakämnen. Du blir tjock, sjuk, tänderna ruttnar och du dör. End of story.

Men vad ska jag äta då?
- kött, smör, ägg, ovanjord grönsaker, fisk, skaldjur.
Ge fan i:
pasta, potatis, små cyanidfyllda frön, överkonsumtion av frukt, allt godis, allt bröd, chips, glass, pommesfrites, popcorn och alla BANTNINGSPREPARAT!

ÄT RÄTT MAT FÖR DIN ART!

Och drick vatten. Unna dig en bärs eller ett glas vin då och då.
Men tänk på att när du ätit LCHF (Low Carbs High Fat) ett tag - och du märker skillnad på en dag - så börjar kroppen gå tillbaka till ett ursprungsläge - grottmänniskan träder fram. Så allt du äter tar kroppen upp. En vanlig huvudvärkstablett påverkar 2-10 gånger mer än vanligt. Lika så alkohol men framför allt socker.

- Efter ett par veckor av strikt LCHF "and loving it" vill jag synda och svepte ett glas brun sockrig bubblig läsk ur en röd burk.
Shit! Det smakade inte alls gott, jag blev illamående, fick ont i magen, satt på muggen ett par dagar efteråt. Rent psykiskt blev jag först speedad, pladdrade som aldrig förr (och jag pratar mycket) - kunde inte stå eller sitta still, kunde inte fokusera, va överdrivet glad och lite aggresiv på samma gång. Drogad helt enkelt.
Och billigt va det också. 10 spänn.

Jag har inte gjort om det sen dess. Smakade lite av en bakelse på ett fik idag. Fick anspel på samma symptom inom tio minuter. Bye-bye bakverk.

Vi svarar positivt på socker eftersom det fanns nästan ingenting fram tills för 50 år sen. På 1950-talet hade man en sockerskål framme. Idag har alla salt. Så enkelt är det - maten är för söt så vi kryddar bort det. Sockerskålen behövdes inte längre.

Sött, salt, surt, beskt, bittert - och fett. Det är smakerna vi känner.
När vi får i oss animaliskt fett (smör - INTE MARGARIN ELLER BANTINGSPREPARERADE PRODUKTER) säger hormonerna i kroppen: vi har fått vad vi behöver för att driva kroppen och hjärnan. Vi är nöjda. Och du blir mätt och håller dig mätt länge, sover gott hela natten, fjärtar inte hela dagarna och går ner till den vikt du ska ha och stannar där. Det tar tid eftersom en mycket av det fett vi fått i oss är articifiellt fett och tar lång tid att smäta - tjockis-fett med andra ord.

Sen kommer de positiva bieffekterna. Eftersom vi inte rör på oss som vi gjort tills dess att vi blev bofasta för c:a 8000 år sedan har vi mycket mer energi och klarar av ALLT på ett bättre sätt. Vi blir lyckligare eftersom D-vitaminet som styr hur glada vi är skapas i vår kropp ur fett när solens UVB-strålar träffar huden. Gissa varför svenskar är bittra surmoppar - Stress, dålig sömn, inget fett, går på gym, ingen sol, ingen lek. Bra kombinationer! Lyckat! Gör detsamma med en hund och se hur länge den lever.

Reklamen skulle väl låta ungefär såhär:

" Har du ledsnat på att må skit jämt? Skulle du vilja leva ett bättre liv?
Är du sugen på grillspett? Gillar du beaneisesås?
Skulle du vilja gå runt på ett litet moln av lycka och känna det som om superman va svag jämnfört med dig? Vill du bli asgammal och ha kvar dina egna tänder?

Pröva LCHF!

Du hittar det i din vanliga affär. Leta efter produkter med så lågt kolhydratinnehåll som möjligt.

Börja dagen med en skål turkisk fet youghurt toppat med nötter, eller varför inte smörstekt äggröra och rökt skinka till en kopp kaffe med grädde eller bara en ostbricka?

Om du prövar LCHF kommer du inte bara att må prima.
Med på köpet får du;
ökad livslust, glädje, lust(!) och energi.
Om du dessutom lider av övervikt kommer du att upptäcka hur du sakta men säkert tappar kilon och får en naturlig männsklig kropp efter bara ett par mpnader.

Så pröva LCHF du med!
Sluta vara något du inte är.
Bli människa med LCHF."

Och det vackra i kråksången är att om några år kommer vi att se produkter där det står;
95% fett, innehåller inga kolhydrater, 100% animaliskt fett
och överstrykta dietskyltar.

Man kommer att få leta efter sockret i butiken och det finns en varningstext
- på om det ens kommer att gå att köpa över disk utan legkontroll;

OBS!
Socker och stärkelse skadar din hälsa och kan leda till döden.

---

Jag vill dock nämna att jag beundrar de som trots vetskap om detta väljer att vara vegetarianer, veganer eller herbavorer. Ni har det inte lätt. Vissa säger att vi är "omnivorer" - att vi klarar av att äta 50/50. Detta tack vare att vi även åt maginnehållet på djuren vi slog ihjäl - haggis!

Men sanningen är den att vi är köttätare. Vi hettar upp köttet för att vi vill ha det "nydödat" - gärna med röda inslag på tallriken och grönt, som om marken där djuret dräpts lagts upp på bordet. Ketchup någon?

Ok, jag inser att jag kanske går lite för långt för vissa...
Men jag är 100% säker på att jag är ett djur. Jag har visstats för länge bland articifiella berg och hålor i onaturliga sammanhang, tagen från min naturliga omgivning. Att döda ett djur känns främmande och horibelt - men att steka köttfärs och göra tacos känns helt ok.

Det här är samma morbida vansinne som proklameras i media idag:
INGET KÖNSHÅR I TEVE! INGA VÅRTGÅRDAR HELLER!
Men ruttnande lik, pistolkulor som färdas in och ut i slowmotion genom kroppar, halsar som skärs av på bästa sändingstid, stympade kroppsdelar som flyger genom luften, litervis med blod osv - det är ok! Forensic detective tv där allt är naturtroget - allt dödande - inget annat...

Det enda vi fortfarande kan styra över är vad vi äter.
Vi kan stänga av teven - tända et par ljus och käka ihop.
Så har vi alltid gjort.
Och om du nu envisas med att gå på gyllene måsen där maskotten är en clown(!) så välj bort pommesen, brödet och läsken. Jag brukar be om att få burgaren i en skål med sallad och lite mjök till. Frågar dom säger jag att jag är insulinintollerant.
Och det är bara höjda ögonbryn - ingen vågar fråga numera.

Nu ska jag gå och busa i mig ett litet glas ovispad grädde innan jag lägger mig.
Då kommer jag att få sova djupt hela natten, vakna som en gud och vara som jag är av evolutionen är formad att vara.

Godnatt! (ät kött, stek det i smör, ta lite vitlöks-smör på det, garnera med smörstekt bacon.Vväg dig och skratta)

// Emil

PS:

ju mer du äter med händer - desto godare smakar maten.
LCHF kallas för "njutmetoden"
Men kom ihåg - byt inte diet - byt livs-stil.

DS.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag bär ditt hjärta

och det lider mot jul...

Könens språk